Nau Mai, haere mai - Welcome in Wellington. - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van jitze en anita Bosma - WaarBenJij.nu Nau Mai, haere mai - Welcome in Wellington. - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van jitze en anita Bosma - WaarBenJij.nu

Nau Mai, haere mai - Welcome in Wellington.

Door: Jitze Bosma

Blijf op de hoogte en volg jitze en anita

01 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Gisteravond in Nelson Oud op Nieuw gevierd op Trafalgar square, terwijl het in Nederland nog "slechts" 12 uur 's middags was. Nederland scheelt precies twaalf uur en in Sydney ( daar is onze zoon Jelle momenteel ) is het precies twee uur vroeger. Een oude Amerikaanse rocker ( volgens mij ) maakte niet eens onaardige muziek na tienen. Daarvoor werden we bedolven met weinig opzwepende jazzy en dixielandmuziek. Tussen elf en twaalf mochten wat straatartiesten optreden om hun kunsten te showen ( ? ) met brandende fakkels. De veiligheidsdiensten zijn hier érg streng. Mensen met een biertje in de hand werden resoluut weggebracht en jongeren met flessen frisdrank ( met alcoholische toevoegingen ) werden zeer behulpzaam hun flessen afgenomen. Proosten deden de feestgangers met kopjes koffie ( vlakbij bij de feesttent ) én op ruim honderd meter ( bij de dichtstbijzijnde bar ) mocht een biertje buiten worden gedronken. Niemand mopperde of gaf commentaar. Nieuw-Zeelanders zijn toch wel érg meegaand, behulpzaam, uiterst vriendelijk, geïnteresseerd en ( als je ze zou willen typeren ) op het hoofd veelvuldig een petje, veelal zeer schaars gekleed; afgedragen korte broek en bloot-voets ( hoogstens slippers ). Ruim na één uur 's nachts waren we terug op onze lodge Cats pyjama's. De wegen zijn buiten de grote steden slecht verlicht . Gelukkig rijden ze hier erg voorzichtig; behoedzaam zélfs. Vanmorgen een enorm ontbijt weggewerkt met plungerkoffie, yoghurt en muesli/cruesli etc én een Brusselse wafel met blauwe bessen en abrikozen ( zie foto ). Uitgebreid afscheid genomen van Liz, onze hostess.
Daarna richting Nelson - naar de luchthaven - gereden en de 4-wheel Nissan ( X-trail ) bij Europe-car ingeleverd. Bijna 4.000 km op de teller. Op het vliegveld kon ik mooi een uurtje ná het inchecken én tijdens het wachten op de computer aan de reisverslagen en foto's/filmpjes werken. Daarna een vlotte oversteek in een redelijk comfortabel vliegtuigje. Op de luchthaven van Wellington ( in de vertrekhal ) hing hoog aan het plafond de witte tovenaar Gandalf boven op één van de adelaars in de lucht. Verder een beknopte expositie van tijdens de film gedragen kleding van mn. de dwergenkoning uit The battle of the five armies. Bij de balie van Europe-car kreeg ik een nagenoeg zelfde 4-wheel, maar nu een witte Toyota-uitvoering met wederom achteruitrijd-camera's. Vlot naar het hotel in het centrum van de stad Wellington gereden, ingecheckt, en gekeken over welke kamer we zouden beschikken. Van de zéér beperkte hoeveelheid kamers met balkon én uitzicht op de baai van Wellington waren wij - wederom - één van de gelukkigen. Ons gespecialiseerde reisbureau heeft - tot nu toe - ( weliswaar al een jaar geleden ) gewéldig werk verricht. Alles is tot in de perfectie geregeld. Chapeau voor Travel Essence !!
De parkeerbeheerder van het hotel regelde ondertussen alle activiteiten mbt onze huurauto en vertelde ons dat wij van zéér veel geluk mogen spreken om over een paar dagen naar Kapiti-eiland te mogen. Dat is maar voor weinigen weggelegd vertelde hij. Je moet er nl een speciale vergunning voor hebben. Het is een zéér beschermd gebied, waar behalve héél veel Kiwi's, óók een familie Maori's woont. 's Middags in het centrum van de stad gewandeld, door de haven geslenterd en genoten van het uitzicht en het zonnetje. Daarna met de cable tram de heuvel op gereden en aldaar de Botanische tuinen bekeken. Morgen staat een bezoek aan Nieuw Zeelands Nationale Museum ( hier aan de overkant ) To Te Papa in de planning. Hier is een expositie uit de film: " the battle of the five armies " van Lord of the rings te zien m.n. van de reuzen-orc: AZOG the Defiler. " Its the biggest and baddest orc who is coming to Te Papa!
Be among the first to snap a selfie with ( more than three and a half meter - 11 ft 6 ) Middle-earth creature ". Turning and running seems a logical option.... or just snap a selfie and share it with your friends....
Naast het museumbezoek natuurlijk shoppen ( hoewel hier morgen veel winkels dicht zijn ) en mógelijk brengen we een bezoek aan the Weta Cave in Miramar in Wellington ........ to see all the other Middle earth creatures. Members of the crew can take you on a guided tour and reveal some of the movie magic. Klinkt allemaal reuzespannend, dus ik hoop dat we kunnen slapen. De kamer in het hotel ziet er weer geweldig uit, dus dat zal wel lukken. Bedankt voor alle Nieuwjaarsberichten en alle goede wensen. We zijn hier toch regelmatig afgesneden van WIFI, internet etc. Tóch lukt het aardig om contact en mijn Bloq met reisverslagen bij te houden. Dat scheelt straks enorm veel werk. Vanuit het frisse Wellington (in het uiterste zuiden ) op het Noorder-eiland nogmaals de BESTE WENSEN en een HEEL VOORSPOEDIG 2015.
Groetjes Jitze en Anita

• 01 Januari 2015 - 15:01

Baf:

Good by te Waipounamu
    Hello te Ika a Maui
    genieten maar weer stelletje badgasten.
    gr.baf

• 02 Januari 2015 - 11:26

Jitze En Anita Bosma:

Hoi Baf. Leuk je reactie. Heel veel mensen lezen mijn Bloq met reisverslagen, maar slechts weinig reageren. Het valt niet (?!) mee zes weken rondtrekken in Nieuwe Zeeland. We doen ongelooflijk veel en zijn straks ( moet je rekenen ) bekaf als we thuiskomen. Morgen naar Kapiti -eiland. Dan kunnen we ons Maori nog meer uitbreiden. Manuhiri, nau mai, haere mai.

Jitze en Anita

• 03 Januari 2015 - 13:24

Gwen:

Hoi beide wereldmensen,
    Jullie verslagen en bijpassende foto's weer tot mij genomen!!!
    Prachtige verslagen en foto's.
    De kerstfoto van jullie met hoofddeksel is echt te leuk!!!!
    Volgens mij maken jullie een pracht reis!!!
    Geniet nog maar lekker!!
    Lieve groet,