Hobbitton - Reisverslag uit Matamata, Nieuw Zeeland van jitze en anita Bosma - WaarBenJij.nu Hobbitton - Reisverslag uit Matamata, Nieuw Zeeland van jitze en anita Bosma - WaarBenJij.nu

Hobbitton

Door: Jitze Bosma

Blijf op de hoogte en volg jitze en anita

09 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Matamata

Hobbitton in the shires….
Vanmorgen rustig aan gedaan. Gisteravond was het best wel laat geworden en hadden een goed nachtrust wel verdiend. Vandaag daarom maar eens uitgebreid aan een Engels ontbijt met scrambled eggs, tomatoes, bacon and mushrooms. Samen met een Duits stel – die ook gisteravond naar de Maori’s waren geweest – nog even nagebabbeld over hun ervaringen. Na het ontbijt naar Matamata gereden; een plaatsje zo'n 75 kilometer ten noorden van Rotorua. Hier is Hobbitton. Hier ervaar je het hobbit-landschap van Middle Earth; de movie set midden in het lieftallige heuvel-landschap van de shires waar de hobbits verblijven. Hier vond Sir Peter Jackson de perfecte locatie voor de verfilming van de trilogie van J.R.R. Tolkien. Na lang speuren ( vanuit de helicopter ) in het groene heuvelachtige landschap op het Noordeiland van Nieuw-Zeeland vond Sir Peter ( maart 1999 ) hier “the Alexander farm” ; het huidige Hobbitton. Het leger van Nieuw-Zeeland bouwde anderhalf jaar lang aan een nieuwe weg om het gebied te ontsluiten voor de bouw van de 39 Hobbit holes. De eik die boven Bags End uitsteekt bestaat ondermeer uit meer dan 20.000 geverfde blaadjes uit Taiwan. Vanaf die tijd is Hobbitton geprefectioneerd en zijn er een aantal Hobbit-holes bijgekomen. Het gebied [- in de shires - waar Hobbitton zich bevindt, is aan alle zijden afgeschermd om pottenkijkers van de filmset te weren. Een prachtige plek ….
Na een busrit door het pittoreske shire-landschap werden we door een gids - bijna twee uur lang - door het Hobbit-gebied met de hobbit-huisjes rondgeleid. De 45 hobbit-huisjes zijn allemaal verschillend que uitvoering en op verschillende schalen uitgevoerd ( van 60 % tot 100 % ) om het verschil in lengte met de andere hoofrolspelers ( o.a. Gandalf ) te benadrukken. Hier werd van alles en nog wat over de film verteld en kon je het café "the Dragon Green" en de watermolen bewonderen. De tour - inclusief busrit door het hobbit-landschap ( de shires ) duurde ongeveer drie uur en was geweldig om te ervaren. Na afloop in Matamata rond-gekeken en de rest van de dag gerelaxt.
Morgen vertrekken we alweer. Na drie dagen van het uitzicht op het meer van Rotorua genoten te hebben, gaan we morgenvroeg naar Warkworth , verder naar het noorden én aan de kust. Volgens de verhalen een prachtig gebied met talloze baaien en eilandjes. We zullen zien….. We beleven elke dag zoveel dat we ( na thuiskomst ) nóg eens zes weken nodig hebben om alles terug te bekijken. Ik ben bang dat deze illusie in de prullenbak zal verdwijnen. In ieder geval pakt niemand ons dit meer af. Een geweldige aaneenschakeling van avonturen, indrukken en impressies. En morgen gaan we weer een nieuw avontuur tegemoet. Groetjes en liefs van Jitze en Anita.

• 09 Januari 2015 - 11:53

Nico Hoogcarspel:

Hallo vrienden even een reactie vanuit een stormachtig Zwaag. Ik heb alle verslagen gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat dit verreweg de mooiste en meest avontuurlijke vakantie van jullie leven moet zijn. Jitze ik wil je even een compliment maken wat een prachtige reisverslagen heb je geschreven, je had schrijver kunnen zijn [dan had ik misschien ook eens een boek gelezen]. Een paar dingetjes kwamen me wel bekend voor, o.a. een avontuurlijk ritje in de bergen van het natuurreservaat van Akamas op Cyprus, of de vriendelijkheid van van mensen b.v. in Turkije.We wensen jullie nog een paar geweldige weken toe, doe voorzichtig rij niet te hard, en eet niet al veel anders moet je weer zo hard trainen om het allemaal weer af te krijgen liefs Nico en Irene.